Ekonomi

Det bistra ekonomiska läget i samhället med höjda priser och räntor fortgår och  som vi aviserade i våras höjer vi avgiften ytterligare en gång och vid årsskiftet höjs avgiften med 5 %.
Förhoppningen är dock att framtida höjningar kan ske i mindre portioner under en längre tid och styrelsen kommer att lägga mycket tid på ekonomisk uppföljning under kommande år.

Adventsmingel med julgran, juldricka och tilltugg

Den 3 december på första advent 15:30 bjuder vi in till ett kortare adventsmingel ute på gården vid pergolan. Till den senaste stämman kom det in en motion med önskemål om att vi ska ha en julgran på gården och stämman röstade ja! För första gången kommer vi att ha en julgran och vi hoppas att den är på plats och ljusen är tända till den första advent. 

Vanligtvis brukar vi ha ett adventsmingel där vi berättar om föreningens aktuella ekonomiska läge. Men i grannföreningens lokal, där vi brukar vara, pågår en renovering. Mötet om ekonomin tar vi efter årsskiftet.

Nya lägenheter och buller

Nu är den första lägenheten färdigställd och ligger ute till försäljning. Läs mer här på Hemnet Det är en perfekt första lägenhet för en ung vuxen eller för en som vill leva billigt nära storstan. 

Tyvärr har bullret från byggena periodvis varit störande och vi i styrelsen har ständigt påtalat för entreprenörerna att meddela oss i styrelsen och de som bor nära att det blir extra bullrigt den kommande veckan. Tyvärr har det inte alltid fungerat och de som bor nära har då blivit extra störda. Vi beklagar det djup och det ska bli skönt när alla lägenheterna är klara och vi kan hälsa nya boende välkomna till Luftskeppet.

Renovering av lägenhet

Ska du renovera din lägenhet vill vi påminna om att du behöver föreningens tillstånd om du ska göra ändringar i lägenheten och att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört. Mer information om vad som gäller finns på luftskeppet.se under fliken Mitt boende.

Om det blir bullrigt, glöm inte att meddela dina grannar.
Sätt upp lappar i porten och i hissen så alla blir förvarnade! https://www.luftskeppet.se/mitt-boende/trivsel

Valberedningen

Snart börjar valberedningen sitt arbete och är du intresserad av att delta i styrelsearbetet eller föreslå en granne kan du redan nu kontakta valberedningen på

Hälsningar från styrelsen

Tyvärr har hissen på Pilotgatan 6 varit avstängd ett par veckor p.g.a. trasiga komponenter.

Förra veckan skulle hissen ha reparerats, men nu har vi fått information från entreprenören att felet de trodde var orsaken till stoppet, inte var korrekt. Det var ett mer omfattande fel på hissen och nya kablar måste tillverkas.

Vi beklagar detta och att infon inte varit den bästa kring situationen.

Hälsningar
Styrelsen

Som de flesta säkert har noterat så har vi ej fungerande belysning på delar av gården. Detta har felsöks i ett par veckor tids nu och har delvis åter fungerat för att sedan åter slås av. Den information styrelsen har är att det f.t. är en kortslutning som gör att nuvarande område runt lekplatsen är släckt. Styrelsen följer såklart upp att detta fixas och felanmälningar behöver inte göras.

Hälsningar
Styrelsen

De senaste veckorna har vi haft stora problem på flera adresser gällande varmvatten och värmeproduktionen. På Luftskeppsgatan 10 och Horisontvägen 87B kvarstår även problemen, men är felanmälda och det jobbast för att lösas.

Problemen tycks dels bero på lägenhetskonverteringen som pågår på Luftskeppsgatan 8 och Horisontvägen 91A och dels ett arbete på tekniken för värmen i våra teknikrum. Det sista var en beställning för att undvika händelser orsakade av arbete likt det som för lägenhetskonverteringen. Så det är aningen ironiskt att vi istället hamnat i en sämre situation och det mitt i höstkylan.

Informationen för dig som boende är dock att problemen är identifierade av styrelsen och att det arbetas på en så snabb lösning som möjligt. 

Hälsningar
Styrelsen

Problem och felanmälning

Sen en tid tillbaka har boende på olika adresser haft liknande problem, en del har inte varmvatten och andra har iskalla element. Och det är allvarligt eftersom vi behöver det basala för att må bra. Men det har inte gått att se någon logik i hur det hänger ihop och det beror till viss del på att Storholmen inte har fått in felanmälningar. Felanmäl alltid till Storholmen och inte till styrelsen.

När du upptäcker ett fel ska det direkt anmälas till vår förvaltare Storholmen på exempelvis epost så de snabbt kan analysera och åtgärda felet. Det gäller slocknad belysning, tvättmaskiner som inte fungerar, trasiga lås i portar och kalla element! Ibland måste Storholmen ta in en extern expert och då kan det ta tid. Blir det stopp i sopnedkastet är det kanske någon som har tryckt ner pizzakartonger och då blir det tvärstopp. 

När det gäller tekniken i kvarteret är det komplicerat. Det är 160 lägenheter fördelat på ett antal adresser och huset började byggas för snart 40 år sen. Saker åldras och vi måste vara aktsamma exempelvis vad vi spolar ner i avlopp. När vädret snabbt slår om från varmt till kallt tar det tid för vattnet i radiatorstammarna att värmas upp så våra element blir varma. Ibland behöver elementen luftas och det är något som görs manuellt vid behov. 

Till sist

Alla jobbar på så gott de kan.

Hälsningar 
Styrelsen