De senaste veckorna har vi haft stora problem på flera adresser gällande varmvatten och värmeproduktionen. På Luftskeppsgatan 10 och Horisontvägen 87B kvarstår även problemen, men är felanmälda och det jobbast för att lösas.

Problemen tycks dels bero på lägenhetskonverteringen som pågår på Luftskeppsgatan 8 och Horisontvägen 91A och dels ett arbete på tekniken för värmen i våra teknikrum. Det sista var en beställning för att undvika händelser orsakade av arbete likt det som för lägenhetskonverteringen. Så det är aningen ironiskt att vi istället hamnat i en sämre situation och det mitt i höstkylan.

Informationen för dig som boende är dock att problemen är identifierade av styrelsen och att det arbetas på en så snabb lösning som möjligt. 

Hälsningar
Styrelsen

Problem och felanmälning

Sen en tid tillbaka har boende på olika adresser haft liknande problem, en del har inte varmvatten och andra har iskalla element. Och det är allvarligt eftersom vi behöver det basala för att må bra. Men det har inte gått att se någon logik i hur det hänger ihop och det beror till viss del på att Storholmen inte har fått in felanmälningar. Felanmäl alltid till Storholmen och inte till styrelsen.

När du upptäcker ett fel ska det direkt anmälas till vår förvaltare Storholmen på exempelvis epost så de snabbt kan analysera och åtgärda felet. Det gäller slocknad belysning, tvättmaskiner som inte fungerar, trasiga lås i portar och kalla element! Ibland måste Storholmen ta in en extern expert och då kan det ta tid. Blir det stopp i sopnedkastet är det kanske någon som har tryckt ner pizzakartonger och då blir det tvärstopp. 

När det gäller tekniken i kvarteret är det komplicerat. Det är 160 lägenheter fördelat på ett antal adresser och huset började byggas för snart 40 år sen. Saker åldras och vi måste vara aktsamma exempelvis vad vi spolar ner i avlopp. När vädret snabbt slår om från varmt till kallt tar det tid för vattnet i radiatorstammarna att värmas upp så våra element blir varma. Ibland behöver elementen luftas och det är något som görs manuellt vid behov. 

Till sist

Alla jobbar på så gott de kan.

Hälsningar 
Styrelsen

 

 

 

Under dagen har varmvatten inte fungerat på adresserna Horisontvägen 87B. Entreprenören har genomfört en tillfällig lagning av en pump. Detta skall fungera över helgen. Om varmvattnet mot förmodan försvinner under helgen kan tyvärr jouren inte hjälpa till då pumpen som felar i så fall behöver bytas. Skulle ni få problem med varmvatten under helgen skall ni anmäla detta till Storholmen Förvaltning så de kan ta tag i detta direkt på måndag morgon.

Hälsningar
Styrelsen

Åtgärden för att lösa problemet med varmvattenbortfall har orsakat att Horisontvägen 87B sedan igår eftermiddag inte har något varmvatten. I nuläget vet vi inte om situationen är densamma på övriga adresser på Horisontvägen där arbete skedde igår.

I vilket fall är entreprenören meddelad och ombedd att åka ut till föreningen och lösa problemet.

Hälsningar
Styrelsen

Tekniken hos oss för att skapa varmvatten och värme ut i våra element är både intrikat och sårbar, vilket några trappuppgångar fått erfara i början av sommaren och nu senast för någon vecka sedan. Så för att skapa ett mindre sårbart system kommer HP Rör, som renoverade våra teknikrum 2021, att göra några mindre ingrepp på systemet i varje trapphus de kommande veckorna. Kort handlar det om att undvika att varmvattenproduktionen påverkas om det sker arbete eller olycka på radiatorstammen. 

Vi kommer gå ut via SMS någon dag innan arbete sker till de berörda adresserna. Först ut är adresserna på Horisontvägen där varmvattnet kommer vara borta mellan 08.00 till 16.00 nu på torsdag 5/10. Arbetet påverkar alltså endast varmvattnet, vilket också kan komma tillbaka tidigare beroende på hur lång tid arbetet tar.

Hälsningar
Styrelsen